linkedininfo@nextpage.nl
   
  • Over ons
    • Visie
    • Missie
    • Partners >
      • Rudy Vellema
      • Joris Wijnja
      • Bas Koopmanschap
    • Werken voor
    • Logo
    • Duurzaamheid
  • Diensten
    • Interim professional
    • Projecten
    • Advies
  • Producten
    • Vitaliteit Scan 'het rendement op orde'
    • Meer rendement uit klantcontact
    • Masterclass: Van Strategie naar KPI
    • Masterclass: Van Hobby naar Sport
    • Masterclass: Lean for Logistics
    • Masterclass: Accountmanagement op Orde
    • Quick Scan Accountmanagement op Orde
    • Quick Scan Finance
    • Keurmerk Logistiek
    • Paychecked
  • Onze Klanten
    • Onze Klanten
    • Klant Cases >
      • Regts kiest voor LEAN logistics
      • CB Fashion
      • Begeleiding verkoop afdeling Oost Europa
      • Klanten Elgersma naar St van den Brink
      • Uniek LEAN project
      • Nieuw TMS voor Ploeger
      • Masterclass accountmanagement
      • Masterclass voor Rabobank
      • Succesvolle implementatie TMS
      • 77 verbeterprojecten
      • Interim warehouse
      • Interim Financial
      • Opvolging familiebedrijf
      • LEAN samen met klant
      • Masterclass voor ABN AMRO
      • Keuze TMS pakket
      • Fusie na 9 maanden
  • TLN
    • TLN Preferred supplier
    • NextPage op KTO congres
    • NextPage op TLN jaarcongres
  • Media Archief
    • In de media
    • Columns Logistiek.nl
    • Nieuwsbrieven
  • Contact
    • Contact
    • Adres
    • Compliance richtlijn
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy statement
    • Copyright
    • Disclaimer


Keuze logistieke software 

Om te komen tot een verbetering in uw informatiesystemen zal uw organisatie een aantal stappen moeten doorlopen. In alle fases kunnen we u begeleiden. Nextpage heeft veel ervaring met dergelijke opdrachten. Hierbij een weergave van onze projectmatige aanpak.
 
Inventarisatie, de 1e stap
Aan welke informatie is er behoefte, op welk moment en voor wie is deze informatie. Op basis van deze inventarisatie ontstaat er een beeld van wat de organisatie nodig heeft aan informatie. Hierbij onderscheiden wij de “must have” van de “wanna have” en “nice to have”. Ook hoort bij zo’n inventarisatie wat u verwacht van uw leverancier. Loopt u geen risico’s op het gebied van continuïteit van uw bedrijfsvoering. Kan de leverancier nu leveren, maar ook in de toekomst nog ondersteunen? Hoe zien zij de ontwikkelingen in de markt in sluit dit aan bij uw bedrijfsfilosofie. Kortom het schetsen van de criteria waaraan IT oplossing, functioneel moeten voldoen. Maar zeker ook vaststellen aan welke criteria de leverancier moet voldoen.
 
Keuze criteria, de 2e stap
Na de inventarisatie en het vaststellen van de criteria kan er gestart worden met het opstellen van een keuzemodel. Tevens wordt bepaald wat de route is om te bepalen wat de beste oplossingen zijn. Denk daarbij aan zaken als long list, short list en demo’s. Ook komt de methode van leveranciers beoordeling om de hoek kijken. Dit kan net zo goed voor bestaande leveranciers als voor nieuwe leverancier en hun oplossingen gelden. Of de oplossing nu TMS, WMS, APS, ERP of BC is maakt voor de te nemen stappen geen verschil. Ook wordt er in deze fase aandacht geschonken aan de business case. Waarom wilt u dit en wat levert dit eigenlijk op. Dus niet kiezen voor de goedkoopste oplossing, maar voor de oplossing die u het meeste gaat opleveren.
 
Implementatie, de 3e stap
Als er een keus is gemaakt voor een oplossing is het belangrijk om op basis van de uitgangspunten (doelstellingen) een goed plan te formuleren. Helder vaststellen wat er precies geïmplementeerd wordt, maar ook wat niet. Wat dit mag kosten in tijd en geld. Iedereen kent de ICT verhalen: Het “doet” niet wat u had verwacht; het heeft meer gekost dan begroot; Live gang is al een paar keer uitgesteld. Altijd een drama die IT projecten. Dit is te voorkomen door een goede projectbegeleiding, niet alleen op basis van goed projectmanagement, maar ook door ervaring met implementaties van IT oplossingen in de logistieke sector.
 
Evaluatie, de 4e stap
En dan “draait het”. Maar dan blijkt dat er aan zaken op voorhand te weinig aandacht is besteedt en niet in het project zijn opgenomen. Ook zijn er tijdens de implementatie uitganspunten veranderd.  Moet u dit toevoegen aan het project of is dit de start van een nieuwe werkwijze van continu verbeteren van de informatiebehoefte. Dit is ook de fase van acceptatie door de gebruikers. In change management misschien wel de belangrijkste fase.
 

Foto
Conrad Leegstra is projectmanager en specialist in keuzeprojecten en implementatietrajecten voor TMS en WMS software.
Logistieke software nextpage
​© 2021 NextPage B.V.                               info@nextpage.nl                                             085 303 61 33                                                                                                                                                                                                                                                                                              
K.v.K. 58241884                                       Algemene  voorwaarden                                   Compliance code                                   Privacy verklaring
​