Fusie na 9 maandenWij werden gevraagd om een fusie tussen twee expeditiebedrijven te begeleiden. De fusie was al 9 maanden tevoren gesloten door de aandeelhouders. De directeur werd echter te veel door de dagelijkse werkzaamheden opgeslokt om de voor hem moeilijke beslissingen te nemen.
Onzekerheid Er waren nog steeds twee locaties, twee administraties, twee planningen en zelfs twee bedrijfsnamen. De medewerkers verkeerden in grote onzekerheid over de locatie waar ze moesten gaan werken, in welke functie en of ze wel bij de nieuwe groep zouden behoren. Dit resulteerde in een grote mate van concurrentie tussen de medewerkers onderling en tussen de twee bedrijven. Iets wat de aandeelhouders juist niet voor ogen hadden. Duidelijkheid Na twee weken namen we de beslissing over de locatie, onder welke naam we doorgingen, welke functionarissen bleven en van wie we afscheid namen. Door de slagvaardigheid en duidelijkheid keerde de sfeer terug. Tegen minimale kosten introduceerden we een nieuw logo. Klanten herkenden daardoor de fusie en we brachten hen op de hoogte van de voordelen voor hen. Vertrouwen Er was wekelijks teamoverleg met informatie en inbreng. We hingen posters in ieder kantoor met afbeeldingen, logo en de slogan van het bedrijf. Zo ontstond vertrouwen, betrokkenheid en een nieuwe gezamenlijke teamspirit. Door de invoering van KPI’s op de performance zagen zowel klanten als medewerkers dat we een winning team hadden dat steeds betere resultaten liet zien in zowel kwaliteit als rentabiliteit. |